Woensdag 28 mei

Vertrokken me zusje, zwager, pa en ik naar zuid frankrijk.
We gingen erheen om de Mt ventoux te beklimmen voor de ALS stichting, Tour du ALS.
Deze werd op 31 mei 2014 gereden.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA  OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nadat mijn pa en ik 13,5 uur gereden hadden waren we bij het hotel opgehaald door me zusje werden we naar de kamers gebracht.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Donderdag 29 mei

Nadat we onze kleren naar de juiste grote hadden geruild en even hadden rondgekeken in het basiskamp reden we terug naar ons hotel.

Mijn zwager en ik gingen  een verkenningsrondje rijden. Beetje inrijden en de stijve benen van de auto rit warm maken.

Waar we gelijk achter kwamen is dat heuvels en bergen erg bedriegelijk zijn. Na een 20 minuten fietsen vroegen we hardop af of het zo slecht ging of dat we toch omhoog gingen.

Nadat ik op me horloge had ingesteld dat ik de steigings percentage kon zien kon ik vertellen dat we eigenlijk alleen nog maar geklommen hadden.

Je zou het niet zeggen maar dit is 9% omhoog

Van 220 meter hoogte naar 950.

Nadat we een uur lang geklommen hadden besloten we maar om te draaien en terug te gaan

Toen stonden 22 minuten later waren we terug naar het hotel en konden we eindelijk met zekerheid zeggen dat we het eerste uur alleen maar geklommen hadden.

En dit is diezelfde 9% naar beneden

Bekijk hier onze route

R&R

Vrijdag 30 mei Tour du ALS

Tour du ALS bestaat uit 5 uitdagingen die je kan doen.

• Hardlopend de Mt ventoux op
  • Wandelend de MT ventoux op
  • Fietsend 1 of 2 of 3 keer de MT ventoux op.

Mijn pa, zwager, zusje en ik hadden gekozen voor 1x de beklimming van de Ventoux. De andere mensen van de groep gingen voor 2x de ventoux op. De eerste keer vanaf Bedoin (de zwaarste beklimming) en daarna vanuit Sault de makkelijkere beklimming.

Wij vertrokken om 12:30 vanuit Sault voor 1x de beklimming van de Mt Ventoux.

Het vertrek punt

Ik zou tot het steilste stuk bij mijn zwager blijven hierna zou ieder zijn eigen snelheid kiezen om zo zo goed mogelijk boven te komen. Bij die steilheid moet je zeker op je eigen snelheid en cadance gaan.

Mont_Ventoux-Sault_profile

Dit is het profiel van de berg.

Bij sault is het een sterke afdaling waarna ik en me zwager gelijk al stilstonden. Waarom? Er waren een aantal mensen onderuit gegaan bij het eerste stukje omhoog en hun ketting lag eraf.

Mijn zwager ging ze helpen terwijl ik de mensen eromheen leide.

Onderweg!

Hierna rustig begonnen aan de klim vanuit Sault waar je 1 km met 2% percentage krijgt. Hierna stijgt dit naar gemiddeld  4 tot 6% voor 10 km.

We blijven pratend en lachend omhoog rijdend met een snelheid van 13 tot 17 km per uur. Heerlijk rond trappend en rondkijkend vooral !

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Na iets meer als 12 kilometer kom je op het plateau. Dit is een 7 km stuk met een gemiddelde stijgingspercentage van 2 a 3%.  Hier konden we het niet laten om stevig door te rijden. We reden gemiddeld 24,8 km per uur over het plateau.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Onderweg water gekregen van een Motard

regenbui in de verte

Aan het einde van het plateau staat een restaurant waar allemaal mensen ons stonden aan te moedigen. Vanaf hier zou namenlijk het zwaarste deel komen.

Wij reden volle bak langs de mensen 30 km per uur. Dit moesten we bezuren na 100 meter net in/uit het zicht begon de echt klim en moesten we serieus terug schakelen en onze eigen tempo kiezen.

Want in die eerste 250 meter ga je van 1% naar 4% naar 13% stijgings percentage!

Daar begint de echte klim. Vanaf hier is het 7,1 km naar de top met gemiddelde stijgingspercentage’s van 6,8 via 7,4 naar 10,5 in de laatste kilometer.  Op mijn fietscomputer heb ik geschatte stijgings percentages van 15% gezien.

Na de eerste 500 meter verloor ik mijn zwager uit het oog en was het every man for himself.

Laatste kilometers!

Genietend van de uitzichten en wat minder van de pijn in me benen was het genietend naar boven rijden.

Wat een uitzicht

Na anderhalf uur fietsen was ik met het nemen van de de laatste bocht aan de binnenkant 30% stijgingspercentage boven. 1911m boven de zee. Wat een uitzicht.

Uitzicht vanaf de top

Totale tijd geklommen 1 uur 30 minuten en 53 seconden
Hoogte verschil 1367 meter
Over een afstand van 24,3 km

Gemiddelde snelheid 16 km per uur.